رژیم لاغری

رژیم های غلط لاغری

به نام خدا

رژیم های غلط لاغری

تا حالا چندبار تصمیم به لاغر شدن گرفتی؟ تا حالا چند بار سر خود غذاتو کم و زیاد کردی و رژیم لاغری گرفتی؟ آیا از رژیم های غلط لاغری استفاده کردی؟ اگه این رزیم ها و آسیب زننده رو نمی شناسی با ما همراه شو.

فهرست

مقدمه
رژیم های غلط لاغری
عوارض رژیم های غلط لاغری
رژیم کتوژنیک
رژیم غلط لاغری از نظر کافی بودن تغذیه
پای بندی داشتن به رژیم غلط لاغری و اجرای آن
رژیم غلط لاغری و ارتباط با سلامت قلب
رژیم غلط لاغری و دیابت
نتیجه گیری
منابع

مقدمه

در اثر رژیم‌های غلط لاغری تعادل اسیدیته بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و فرد را دچار اضافه وزن و چاقی شکمی می‌کند. روند
افزایش چاقی و اضافه وزن در کودکان و بزرگسالان ارتباط مستقیم با بیماری‌های جسمی و روانی مانند عدم احساس خود ارزشمندی و ایمان کافی به خود در مورد وزن فرد دارد و برای از بین بردن آن نیاز به افزایش آگاهی و بصیرت در بزرگسالان و دختران سن بلوغ و مخصوصاً زنان است. تا بتوانند خود را از شر این غول که به صورت وسواس فکری و یا خورنده‌ای ذهن می‌باشد را برهانند. بسیاری از افرادبه این وسواس فکری مبتلا شده‌اند که بسیار مخرب و ویران کننده اعتماد به نفس و زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی هم می‌باشد.

رژیم های غلط لاغری

رژیم های غلط لاغری

برخی از رژیم های غلط لاغری و سریع لاغری عبارتند از: رژیم کتوژنیک، پالئو، اتکنیز،  opts via ,slim fast.

عوارض رژیم‌ های غلط لاغری

رژیم های سریع و غلط لاغری عوارضی بسیار در بردارد که گاهاً جبران ناپذیر هم هست که در اینجا به چند مورد اشاره کرده ایم:

  • بروز مشکلات کبدی: آسیب جدی به کبد به صورت کاهش سریع فاکتورهای چربی و سمی بدن و آزاد شدن بافت‌های  محتبس چربی و عدم بازسازی و دفع سموم توسط بدن به علت شوک ناگهانی این رژیم غلط لاغری  و خطر سیستم  متابولیکی بدن.
  • خطر جهت سلامت کلیه‌ها: سنگ کلسترول صفراوی در افراد با کاهش وزن بیش از ۵ کیلو در هفته.
  • به خطر افتادن سلامت روده‌ها با عدم تغذیه به موقع روده‌ها و مبتلا شدن فرد به مشکلات گوارشی.
  • کاهش طول عمر به صورت سردردهای مداوم، خستگی، حرص در غذا خوردن، ریزش مو، یبوست، از دست رفتن آب بدن، از دست رفتن پروتئین عضله، پرخاشگر بودن
  • نداشتن کارایی لازم و مبتلا شدن به پوکی استخوان.
  • کمبود مواد غذایی بدن.

رژیم کتوژنیک بدترین رژیم غذایی جهت لاغری

رزیم های غلط لاغری

هر رژیم براساس مجموعه‌ای از ۷ عامل، توسط هیئتی شامل: متخصص تغذیه، دیابت، چاقی، قلب و روانشناسی غذا مورد بررسی و قضاوت قرار گرفته است.

شامل موارد زیر:

  • توانایی فرد در رژیم، جهت کاهش وزن در مدت طولانی.
  • توانایی فرد در رژیم، جهت کاهش وزن در مدت کوتاه.
  • رعایت آسان و کامل بودن تغذیه در رژیم غذایی.
  • بی‌خطر بودن آن رژیم در نظر گرفته شده .
  • رژیمی که در آن  به  عوارض قلبی آسیب وارد نکند و آن را کنترل کند .
  • رژیمی که بتواند در آن عوارض قند خون و دیابت را کنترل کند و مانع بروز آن‌ها شود.

چگونگی رتبه‌بندی رژیم کتوژنیک بر اساس معیارها

با در نظر گرفتن رتبه و نمره کلی این رژیم می‌توان از ۵ نمره به آن نمره ۲ را اختصاص داد. البته طبق مطالعاتی که انجام شده نشان داده این رژیم طولانی مدت روی ۶۶  فرد چاق با کلسترول بالا آثار مثبتی داشته است و باعث کاهش سطح کلسترول این افراد شده است. طبق مطالعات دیگری هم که در مورد رژیم غلط لاغری به مدت طولانی در مقایسه با افراد با رژیم غذایی  کم چرب انجام شده نشان داده است که افراد طبق رژیم کتوژنیک به مدت طولانی نسبت به افراد با رژیم غذایی کم چرب کاهش وزن بیشتری داشته‌اند، به همین دلیل ممکن است این رژیم غلط لاغری  یک جایگزین برای مقابله با چاقی باشد.

رژیم غلط لاغری از نظر کافی بودن تغذیه

این رژیم در گروه‌بندی تغذیه‌ای بسیار ناقص است و طبق نظریه یک متخصص رژیم غلط لاغری از نظر تغذیه نامتعادل است و نظریه دیگر این است که نمی‌توان این رژیم را به عنوان روشی جهت تقویت سلامت جدی بدن در نظر داشت در این رژیم صرفاً مصرف گوشت‌های قرمز یا چرب نیست و اگر این رژیم کتوژنیک از نظر پارامترهای سلامتی و موارد دیگر به خوبی فرموله شده باشد می‌تواند یک رژیم کامل باشد.

پای‌بندی داشتن به رژیم غلط لاغری و اجرای آن

این رژیم در رتبه پایینی قرار دارد چون کارشناسان این تصور غلط را دارند و اشاره به آن کرده‌اند که  فرد مواد غذایی محدود در این رژیم کتوژنیک خواهد داشت طبق گفته کارشناسان خوردن غذاهای چرب و حاوی گوشت برای مردم بسیار خسته کننده  است مواد اصلی که در لیست این رژیم قرار می‌گیرد حاوی کاهو، سبزیجات برگ‌دار، سبزیجات سبز، سبزیجات چلیپایی، انواع توت‌ها، آواکادو، فلفل دلمه، زیتون، ماهی، صدف، مرغ، گوشت گاو، شکار وحشی، پنیر، ماست ساده، کره، قیسی، آجیل، دانه‌ها، آجیل، کره دانه‌ها و روغن سالم مثل زیتون و گردو و آواکادو و نارگیل. طبق مطالعات انجام شده ۸۰ درصد افراد در این رژیم قادر به انجام آن در ۶ ماه بودند.

بی‌خطری رژیم غلط لاغری (رژیم کتوژنیک)

این رژیم به دلیل محتوای چربی بالا می‌تواند برای بعضی افراد خطرناک باشد. به همین دلیل در رتبه ضعیفی قرار دارد. افراد در معرض خطر شامل افراد دارای بیماری قلبی، کلیوی و دیابت شدید می‌شود. اما در مواردی این رژیم استثناً هم دارد و آن در کودکان مبتلا به صرع صعب العلاج است که این رژیم بی‌خطر است. یک نظر دیگر کارشناسان در مورد خطر محتوی چربی بالا در این رژیم وابسته بودن آن به چربی‌های تک اشباع سالم و اسیدهای چرب امگا ۳ است که باعث بهبود کلسترول و کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی است.

رژیم غلط لاغری و ارتباط با سلامت قلب

این رژیم در پایین‌ترین رده در سلامت قلب است و دلیل اصلی آن اطلاعات نادرست است. در این رژیم سبزیجات غیر نشاسته ای، میوه‌ ها و غلات کامل که برای پیشگیری از دیابت و بیماری قلبی پیشنهاد می‌شود، کنار گذاشته می‌شود. کربوهیدرات در این رژیم از سبزیجات برگ سبز و کم کردن هیدرات و میوه ‌های حاوی قند کم و میوه ‌های حاوی مواد مغذی غنی شامل انواع توت‌ها و فلفل دلمه‌ای و آواکادو و زیتون تامین می‌شود.

رزیم های غلط لاغری

در این رژیم که فاقد نشاسته و غلات است در مورد ضروری بودن آن‌ها برای سلامت قلب می‌توان عنوان کرد که این مواد حاوی نشاسته و غلات مثل نان و ماکارونی که بسیار فرآوری شده هستند و مواد مغذی و فیبر ندارند رژیم سرشار از این‌ها تنها به مدت چند هفته ناهنجاری‌های متعدد در بیماران مبتلا به عروق کرونر قلب ایجاد می‌کند و تمام نقایص متابولیک را افزایش سطح انسولین و مقاومت به آن و رژیم غذایی با قند کم و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را معکوس می‌کند. این رژیم خطری برای بیماری‌های قلبی عروقی ندارد و ممکن است دیس لپیدمی اتروژنیک را بهبود ببخشید.

اثر رژیم غلط لاغری در دو مورد پیشگیری و مدیریت از دیابت

این رژیم در مورد دیابت اثر حداقل دارد و برای افراد مبتلا به دیابت بی‌خطر نیست و این رژیم نه تنها دیابت را پیشگیری کرده بلکه آن را معکوس می‌نماید و این رژیم از نظر کنترل کلینیکی برتر است و جهت درمان دیابت نوع ۲ پیشنهاد می‌شود و این رژیم نیاز به داروهای خوراکی ضد دیابت و انسولین را کاهش می‌دهد.

رزیم های غلط لاغری

رتبه‌بندی کلی رژیم غلط لاغری

در رتبه بندی  کلی رژیم غلط لاغری، این رژیم در همه گروه‌های کاهش وزن به جزء کاهش وزن کوتاه مدت در نیمه پایینی قرار دارد و سرشار از چربی‌های اشباع شده است در این رژیم مصرف غذاهای غنی از چربی زیاد است چون بدن در حالت سوخت و ساز به جای کربوهیدرات از چربی جهت سوخت استفاده می‌کند حتی در صورت بالا بودن چربی اشباع بر اثر نوع رژیم کتوژنیک به پیشنهاد انجمن قلب آمریکا  دریافت کلی فیبر غذا باید ۲۵ تا ۳۰ گرم در روز باشد.

در صورتی که مصرف فیبر غذا در اغلب افراد فقط ۱۵گرم در روز است. در واقع رژیم کتوژنیک این‌گونه است که مصرف کربوهیدرات‌ها در کل روز نباید از ۵۰ گرم بیشتر باشد و این کربوهیدرات‌ها بیشتر از کربوهیدرات فیبری تامین می‌شود. مثلاً مصرف یک فنجان اسفناج پخته و دو فنجان کاهوی خورد شده و دو فنجان کلم بروکلی پخته شده و نیم فنجان تمشک در مجموع شامل ۲۴ گرم فیبر و ۴۶ گرم کربوهیدرات است. دریافت فیبر بیشتر از طریق غذاهایی مثل آجیل و دانه‌های آواکادو و شکلات تلخ است.

نتیجه‌ گیری

رژیم‌های لاغری ارتباط تنگاتنگ با سبک زندگی و سواد تغذیه‌ای و نوع رژیم غذایی دارد. این امر در بین زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد. طبق بررسی‌های انجام شده دلیل ارزیابی منصفانه رژیم غلط لاغری کتوژنیک مشخص نیست، اما آنچه مهم است رژیم سر خود و غیر اصولی این رژیم  است که باعث عوارض جبران ناپذیری می‌شود و این دغدغه اصلی است و گرنه با انجام این رژیم و تحت نظر متخصص می‌تواند عوارض و اثرات مفید هم داشته باشد.

اگر شما کاربر گرامی مطلبی نو در مورد رژیم‌های غلط لاغری می‌دانید با ما به اشتراک بگذارید .

منابع

پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی –رژیم کتوژنیک بدترین رژیم لاغری سال ۲۰۲۲ پژوهش راهبردی مسائل اجتماعی در سال ۱۳۹۸ .Ssoss.ui.ac.ir.

تدابیر فربهان و لاغران از دیدگاه حکمای پزشکی ایرانی دکتر روازاده ص ۳۹-۴۲.

پژوهان، فاطمه. نادریان، مسعود. تحلیل جامعه شناختی عوامل موثر گرایش جوانان ۱۶-۱۸ساله به مدیریت بدن (نوع سند مقاله پژوهشی).

نویسنده: خانم شیماء رضایی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *