بیماریهای گوش، حلق و بینی, منابع طب سنتی

خلط بلغم

بسم الله الرحمن الرحیم

خلط بلغم

آیا می دانید بلغم چیست؟ بلغمی ها چگونه افرادی هستند؟ آیا تدابیر و پرهیزات و خصوصیات بلغمی ها می دانید؟ اگر می خواهید این سوالات را بدانید با طبیب مگ همراه شوید.

——————————————————————————————————————

آنچه در این مقاله خواهید خواند

این مقاله به طور خلاصه با ماهیت بلغم، بلغم صالح و ما صالح، انواع بلغم، نشانه های آن و خصوصیات افراد بلغمی و بیماری های ناشی از غلبه بلغم و درمان انواع بیماری های حاصل از غلبه آن در بدن آشنا خواهید. همچنین نگاهی گذرا به درمان آن در طب خواهیم پرداخت.

فهرست

۱- مقدمه
۲- ماهیت بلغم (بلغم چیست)
۳- مولدات خلط بلغم از منظر سته ضروریه در طب سنتی
۴- غالب دردهای غلبه بلغم
۵- درمان غذایی و مفرده
۶- درمان با مرکبات طب اسلامى
۷- دفع قوت کواکب با کمک علم طب
۸- علاج یداوی
۹- ممنوعات
۱۰- نتیجه گیری
۱۱-  منابع و جمله انگیزشی

مقدمه

خلط بلغم رطوبت روانی در بدن انسان‎ هاست و جایگاه طبیعی آن در رگ‌ها و اندام ‌ها می باشد، طبع آن سرد و تر، مزه آن شیرین و رنگ آن سفید است، این اخلاط از هضم دوم غذا در کبد تولید می شود دو نوع طبیعی و غیر طبیعی می باشد، خلط طبیعی باعث رشد نمو در بدن می شود، اخلاط چهار نوع است، خون، بلغم، صفرا، سود. خلط بلغم باعث چاقی، سفیدی پوست و کم پشتی موها می‌شود. افراد بلغمی خیلی کم‌تر تشنه می‌شوند.

فصل زمستان فصل خوبی برای بلغنی ها نیست. معمولاً صبور و آرام و کم انرژی و کند هستند و کم‌تر عصبانی می‌ شوند.

نمونه آن در طبیعت فصل زمستان و آب می ‌باشد، افراد بلغمی آرام ‌ترین اعصاب و روان را دارند و به خاطر رطوبت زیاد کمتر به عوارض پوستی مبتلا می ‌شوند.

بلغم چیست

بلغم خلطی است که به عنوان غذای ذخیره بدن حساب شده و در اصل خون ناپخته است که در صورت پخته شدن می ‌تواند به خون تبدیل شود و جای خاص برای ذخیره شدن نداشته و در تمام سطح بدن همراه با خون جاریست، خلط بلغم برای اندام هایی با مزاج سرد و تر مثل مغز و اندام‌ های پر تحرک مثل مفصل ها لازم است. ماهیت بلغم سرد و تر، رکن یا عنصر آب، نمونه طبیعی دریا، مرکز تولید خلط مایعات، نمونه جانوری گاو می باشد.

خلط بلغم

خلط بلغم

انواع بلغم

انواع بلغم، طبیعی و غیر طبیعی می باشد.
انواع بلغم غیر طبیعی
انواع بلغم طبیعی عبارت از بلغم خَلمی یا آب بینی – بلغم خام – بلغم بسیار رقیق – بلغم سیاری یا بلغم گَچی شکل – بلغم شور که گرم ترین و خشک ‌ترین حالت بلغم است – بلغم صفراوی – بلغم ترش آمیخته با خلط سوداء – بلغم تلخ و بلغم شیشه ای یا زجاجی می باشد.

نشانه های بلغم

بعضی از نشانه های بلغم، چاقی، رنگ سفید، موی سینه کم، موی صورت متناسب و زیبا، موی اندام کوتاه و صاف، پنجه کوچک و چاق، شکل سر گرد و گوشتی، پوست صورت صاف و روشن، پوست بدن سرد، دندان متوسط و منظم، اشتها کم و هم چیز خور، طعم دهان صبحگاهی کمی ترش و کمی گس، البته در حالت غلبه، بوی دهان بی‌بو، تراکم و اندازه شکم نرم و چاق و افتاده می باشد.

چشم و پلک درشت و زیبا، شکل ناخن مربع کوچک، رنگ چشم روشن، رگ‌ های پشت دست پنهان، عضلات ضعیف و نرم، نبض سوزنی، حرارت داخلی گرم، حرارت خارجی سرد، اندازه دست و پا کوتاه و تپل، حالت موی سر صاف نازک و نرم و بور، اندازه زبان پهن و نازک از بغل، رنگ زبان صورتی رنگ پریده، رطوبت زبان خیس و براق هستند.

خصوصیات اخلاقی

از خصوصیات اخلاقی بارز بلغمی ها، منفعل و دقیق، مسالمت آمیز و تغییرپذیر بیرونی، کنترل ‌شده و خوش خلق، خونسرد و آرام می ‌باشد.

وظایف خلط بلغم در بدن

وظایف خلط بلغم در بدن به شرح زیر می باشد:
۱- رطوبت بدن را که بر اثر بیداری زیاد اعراض نفسانی و تحرکات بدنی کم می ‌شود تامین می ‌کنند.
۲- باعث حرکت زیاد و راحت مفاصل و اعضای بدن از جمله دست و پا و گردن می ‌شود.
۳- برای تغذیه بعضی از اعضا مثل، عصب، نخاع، عضروف با خون ترکیب می ‌شود.

مفردات مولد خلط بلغم در بدن

 

 چند نمونه از مفردات مولد خلط بلغم در بدن عبارت از کاهو، ماهی تازه، لبنیات، آش رشته، هندوانه، مغز گوسفند، شیر و کدو می باشد.

مواد غذایی مولد خلط بلغم در بدن

 قسمت غلیظ، لزج و سرد و ترغذاها، غذاهای شب مانده، غذاهای دیر هضم، غذاهای لزج، چربی های غلیظ، برنج کته و کله پاچه از جمله مواد غذایی مولد خلط بلغم در بدن می باشد.

مولدات خلط بلغم از منظر سته ضروریه در طب سنتی

خوردن و اشامیدن

خوردن مفردات و غذاهایی که مزاج سرد و تر دارند به تولید خلط بلغم در بدن کمک می کنند. همچنین خوردن غذا در ساعات آخر شب و خواب بلافاصله بعد از شام به دلیل عدم نضج کافی و پختگی مواد تبدیل به خلط بلغم در بدن می شوند، بلافاصله بعد از خوردن شام استحمام کردن یکی از  مولدات خلط بلغم از منظر سته ضروریه در طب سنتی در بدن می ‌باشد.

خواب و بیداری

خوابیدن زیاد، هوای سرد و نشستن روی زمین سرد باعث سردی بدن و تولید خلط بلغم در بدن می شود.

ورزش و استراحت

سکون و استراحت (ورزش و استراحت) بیش از اندازه بدن را سرد و رطوبت را زیاد و تولید خلط بلغم را در بدن افزایش می ‌دهد.

آب و هوا

فصل زمستان به خاطر سردی و تری مزاجش بدن را مستعد تولید خلط بلغم می‌ کند و در این فصل بهتر است برای جلو گیری از تولید بلغم زیاد از لباس گرم و پشمی استفاده و غذاهایی با مزاج گرم مصرف کرد و حرکت و ورزش انجام داد تا بلغم موجود در بدن در اثرحرارت تولیدی نضج کامل پیدا کرده به خلط دم تبدیل شود.

استفراغ و احتباس

فصد و حجامت نمونه ای از استفراغ و احتباس می باشد که اگر در زمانی که نیاز نیست انجام شود به خاطر سرد کردن بدن باعث تولید خلط بلغم در بدن می‌ شود و همچنین جماع بعد از خوردن غذا به دلیل نپختن کامل غذا باعث تولید خلط بلغم دربدن می ‌شود.

اعراض نفسانی

هنگام غذا خوردن و یا بعد از آن اعراض نفسانی از جمله خشم، غضب، عصبانیت و درکل همه اعمال و افکار منفی باعث ایجاد اختلال در هضم غذا و در نتیجه عدم پختگی کامل و افزایش و حتی تولید خلط بلغم غیر طبیعی در بدن می شود.

علایم غلبه خلط بلغم در بدن

از علایم غلبه خلط بلغم در بدن، سنگینی بیش از حد و سستی و کسلی بدن، ترشح زیاد بزاق و چسبناکی آن، کمی عطش و زیادی آب دهان و بی مزگی و ریزش آن در خواب، ضعف هضم و آروغ ترش، رفلاکس و خلط پشت گلو، پرخوابی، کند فهمی، چرت زدن، ضعف اراده، حافظه، گوشه گیری و بى حوصلگ، سفیدی زیاد رنگ صورت و پوست، سردی و نرمی ملمس، ضعف چشم و گوش، دیدن خواب رودخانه، آب و باران می ‌باشد.

عوامل سرد کننده

عوامل سرد کننده عبارتند از:

سرد کننده بالفعل: مثل سردی هوا، آب سرد و یخ.
سرد کننده بالقوه: مصرف بیش از حد غذاهای رطوبت زا، مثل خوراکی های سرد
پرخوری: خوردن غذای زیاد و برای کسی که حرارت کمتری دارد باعث افزایش تولید خلط بلغم می‌شود.
بی‌حرکتی زیاد: عدم تحرک سبب تجمع رطوبت می ‌شود، همچنین عدم استفاده از استفراغ های طبیعی می باشد.

غالب دردهای غلبه بلغم

غالب دردهای غلبه بلغم، سردی بدن مخصوصا دست و پا، پژمردگی به ویژه پوست بدن، سفیدی مو و ریزش مو، غالبا چاقی و بى‌تحرکی و پف‌کردگی، رماتیسم مفصلی، فلجی و لقوه، درد معده و پهلو، انسان ها غالبا از سن ۶۰سالگی به بالا غلبه بلغم دارند.

درمان غذایی و مفرده

از جمله درمان غذایی و مفرده، خوردن ناشتا عسل، خوردن ناشتا آب جوش سریع ولرم شده بصورت جرعه جرعه و سیاه دانه، روغن زیتون نمونه ای از درمان غذایی و مفرده مثل دمنوش دارچین و زنجبیل زمان بروز بیماری ناشی از غلبه بلغم می باشد.

خلط بلغم

خلط بلغم

خلط بلغم

خلط بلغم

درمان با مرکبات طب اسلامى

نمونه ای از درمان با مرکبات طب اسلامی مرکب یک ابن بسطام، داروی بلغم زدای امام صادق علیه السلام، طریفل، ابن مسعود، شافیه ۴۰ روزه می باشد.

دفع قوت کواکب با کمک علم طب

در دفع قوت کواکب با کمک علم طب جهت بلغم سوخته،  شافیه ۱۹ ماهه، صعتر، مصرف جوارش قند شامل میخک، زنیان، زیره در شب. نگاه کردن به مرأه الجمیله و خوش اخلاق محارم، پشت به آفتاب نشستن، سرمه کشیدن، کوتاه کردن مو، ماساژ با روغن، کم خوردن و نوشیدن، افزایش گرمى و خشکی.

علاج یداوی

ناشتا به حمام رفتن (سوناخشک)، روزه گرفتن، مسواک ناشتا با (هلیله زرد – خردل- عاقرقرحا)، جویدن کندر، قرائت قرآن ، کثرت شانه زدن به صورت و سر ازجمله علاج یداوی برای درمان غلبه بلغم می باشد.

ممنوعات

پغلبه بلغم مثل ماهی، غذاهای سرد و مرطوب، نگه داشتن بول، خوردن سبزی سرد مزاجمی باشد.

نتیجه گیری

هوای سرد، فصل زمستان، آب سرد، غم و اندوه، خواب زیاد و طولانی، استراحت و سکون زیاد، غذاهایی با طبع سرد، غذای دیر هضم و قسمت لزج و غلیظ غذا عامل ایجاد رطوبت و سردی و در نتیجه باعث تولید خلط بلغم در بدن می‌ شود. که این هم سبب به وجود آمدن خیلی از بیماری ها در بدن می ‌شود.
با نظرات و پیشنهادات خود ما را مصمم تر برای ادامه کار کنید ممنون از نظر لطف شما.

منابع:

– شهگلی، امیر حسین. سال (۱۴۰۰). دوره مدرسی. تهران: موسسه آموزشی-پژوهشی صدای حکیم.


– ناصری، محسن. سال (۱۳۹۸). مروری بر کلیات طب سنتی ایران. انتشارات طب سنتی ایران. نوبت چاپ بیست و چهارم. صفحه ۴۰.


– یوسفی، علی (۱۴۰۰). دوره مبانی سطح۱. تهران: موسسه آموزشی-پژوهشی صدای حکیم.


– یوسفی، علی (۱۴۰۰). دوره مزاج شناسی کاربردی. تهران: موسسه آموزشی-پژوهشی صدای حکیم.

🌐http://sedayehakim.com


نویسنده: فاطمه عطایی آلوجی

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *