زیبایی و تناسب اندام

ماساژ لاغری

به نام خدا

ماساژ لاغری و ۸ فایده آن

ماساژ لاغری چیست؟ به نظر شما آیا ماساژ لاغری همان ماساژ ساده بدن است؟ روش‌های انجام ماساژ لاغری چگونه است؟ این ماساژ چه فوایدی دارد؟ کدام اعضای بدن از ماساژ لاغری نفع می‌برند؟ چگونه یک ماساژ لاغری صحیح بگیریم؟ برای دانستن پاسخ این سؤالات و بیشتر مقاله ماساژ لاغری را مطالعه کنید.

فهرست

تعریف ماساژ لاغری
ماساژ ایرانی در طب سنتی
تفاوت بین ماساژ ریلکسی و ماساژ لاغری
فواید ماساژ لاغری
نحوه انجام ماساژ لاغری
تکنیک‌های ماساژ لاغری
تکنیک ها‌ی لاغری بر روی کدام قسمت‌های بدن انجام می‌گیرد؟
توصیه‌های مربوط به استفاده صحیح از ماساژ لاغری
موارد ممنوعیت ماساژ لاغری
نتیجه گیری
منابع

مقدمه

ماساژ از قدیمی‌ترین درمان‌ها در ملل مختلف جهان به شمار می‌آید. از آنجایی که توجه به سلامتی و تن‌آرایی در بین مردم بیشتر شده است، بنابراین توجه و استفاده از انواع مختلف ماساژ بیشتر مطرح است. ماساژ لاغری به عنوان یکی از انواع ماساژ، روشی مناسب برای کاهش وزن و بهبود ظاهر بدن می‌باشد. افرادی که با روش‌های مختلف نتوانسته‌اند به تناسب اندام دلخواه خود برسند با ماساژ لاغری می‌توانند بدور از تهاجم و جراحی یا استفاده از دارو لاغر شوند.

 ماساژ لاغری

تعریف ماساژ لاغری؛ واژه ماساژ Massage از لغت فرانسوی Masser به معنای ماساژ دادن و از واژه یونانی Masso به معنای مشت و مال با دست اقتباس شده است. ماساژ یکی از روش‌های کهن درمانی است که در ملل مختلف مورد توجه بوده است. در گذشته از ماساژ به منظور حفظ تندرستی و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد. ماساژ بعنوان یک فعالیت ورزشی و یک روش طبیعی و غیرتهاجمی برای رسیدن به سلامتی و نشاط بسیار مفید می‌باشد. امروزه بیش از ۴۰ نوع ماساژ در سطح دنیا کار می‌شود.
در کشور ما ایران در سال‌های اخیر توسط سازمان‌های فنی حرفه‌ای، پزشکی و ورزشی فعالیت ماساژ به صورت حرفه‌ای در حال گسترش است. بطوریکه در اکثر مؤسسات بعد از آموزش و اخذ آزمون، مدرک معتبر برای فعالیت نیز صادر می‌شود.
ماساژ لاغری از نوع ماساژ‌های فشاری و عمیق می‌باشد که با استفاده از حرکات و فشار‌های متنوع بر روی بافت‌های چربی و عضلات، به تحریک عملکرد سیستم لنفاوی و گردش خون کمک می‌شود. در این مقاله، به بررسی فواید و اثرات ماساژ لاغری، نحوه انجام آن و توصیه‌های مربوط به استفاده صحیح از این روش پرداخته خواهد شد.

ماساژ ایرانی در طب سنتی

از ماساژ ایرانی در طب سنتی با واژه دلک به معنای مالش دادن یاد شده است. قرن‌ها پیش پزشک و دانشمند بزرگ ایرانی ابن سینا در کتاب معروف خود قانون در مورد ماساژ دادن به ورزش کاران توصیه جالبی کرده است، شیخ بزرگ سفارش کردند: ورزش کار قبل و بعد از ورزش، با دلک و غمز بدن خود را آماده کند.

ماساژ ایرانی در طب سنتی ایران با عنوان دلک به معنای مالش دادن می‌باشد. دلک یکی از اعمال یداوی پیشگیری و درمان است که برای تحلیل مواد زائد و یا حفظ رطوبات بدن انجام می‌گیرد.
دلک و ورزش تأثیرات مشابهی در بدن ایجاد می‌کنند، از جمله: تحلیل مواد زائد، رقیق کردن رطوبات، انتشار حرارت و محکم کردن عضلات و رباط‌ها و هم چنین خارج کردن مواد زائد غلیظ و لزج، چاق یا لاغر کردن یک عضو و جذب ماده از قسمت‌های بالاتر به پایین که با روش‌های دیگر انجام شدنی نیست.
همه ماساژ‌ها با تحریک بخش‌های مختلف مغز و بهبود کارکرد اعضای بدن دارای تأثیرات مشابهی هستند، اما تفاوت‌های
منحصربه فردشان باعث می‌گردد در موارد خاص استفاده بیشتری داشته باشند.
در ماساژ‌های نوین بسته به شرایط بالینی، تصمیم به انجام یکی ازتکنیک‌های ماساژ گرفته می‌شود درحالی که انتخاب ماساژ‌های سنتی متکی بر فلسفه کل نگر بوده و طیف درمانی بیشتری را هم به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین توجه به پشتوانه فکری- فلسفی ماساژ‌های سنتی می‌تواند راه گشای مکانیسم‌های ناشناخته ماساژ باشد.

تفاوت بین ماساژ ریلکسی و ماساژ لاغری

برای درک تفاوت بین ماساژ ریلکسی و ماساژ لاغری باید بدانیم ماساژ ریلکسی معمولاً در محیطی آرام و بدون صدا، کم نور، با موسیقی ملایم و بدون کلام با حرکات ملایم ماساژور  همراه روغن انجام می‌گیرد. در حالی که ماساژ لاغری با موسیقی تند و با کلام در محیطی روشن همزمان با صحبت کردن، حرکات تند و سریع و کمی سنگین انجام می‌گیرد.

فواید ماساژ لاغری

– کاهش چربی: ماساژ لاغری باعث تحریک سیستم لنفاوی می‌شود که در نتیجه باعث جذب بهتر چربی‌ها و تخلیه آن‌ها از بدن می‌شود. این عمل باعث کاهش دامنه چربی در مناطق مورد نظر می‌شود. از فواید ماساژ لاغری بخصوص برای افراد چاق که مشکل فشردگی چربی دارند و نمی‌توانند به راحتی وزن خود را پایین بیاورند، این ماساژ بسیار کمک‌کننده است.
– افزایش تناسب اندام: با استفاده از ماساژ لاغری، عضلات قوی‌تر و تناسب اندام بهتری خواهید داشت. این روش باعث تحریک عملکرد عضلات و افزایش جریان خون به آن‌ها می‌شود. درنتیجه به کمک این ماساژ می‌توان به فرم دلخواه بدن دست یافت.
– بهبود گردش خون: ماساژ لاغری باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود. این عمل باعث حذف سموم و زباله‌های موجود در بافت‌ها شده و در نتیجه به بهبود کیفیت پوست کمک می‌کند. بهبود گردش خون به افزایش کارائی اندام‌های بدن و افزایش سرعت سوخت وساز بدن کمک می‌کند. از جمله فواید ماساژ لاغری می‌توان به کاهش یبوست بدنبال ماساژ شکم اشاره کرد.
– کاهش استرس: ماساژ لاغری باعث کاهش استرس و افزایش روحیه و انرژی می‌شود. این روش باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می‌شود و در نتیجه باعث بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب می‌شود.
– به کمک ماساژ لاغری ماندگار‌تری را تجربه خواهید کرد.
– کمک به لاغری و بهبود خون‌رسانی در افرادی که محدودیت حرکتی دارند و نمی‌توانند از ورزش و پیاده روی استفاده کنند.
– با بهبود خون‌رسانی به بافت‌های ضعیف یک راه کار عالی و بدون عوارض برای از بین بردن سلولیت‌های ناخواسته است.
– به کمک ماساژ لاغری می‌توان به کاهش چربی یا افزایش حجم عضله و فرم دهی قسمت‌های خاصی از بدن پرداخت

ماساژ لاغری

نحوه انجام ماساژ لاغری

در شرح نحوه انجام ماساژ لاغری باید گفت؛ این ماساژ می‌تواند به صورت حرفه‌ای توسط متخصصین انجام شود یا به صورت خانگی توسط خود فرد انجام گردد. در هر دو حالت، باید نکات زیر رعایت شود.
– استفاده از روغن: قبل از شروع ماساژ لاغری، بهتر است از روغن‌های طبیعی و غیر ضروری استفاده کنید. این عمل باعث کاهش اصطکاک بین دستان ماسور و پوست بدن فرد می‌شود.
– حرکات متنوع: در هنگام انجام ماساژ لاغری، از حرکات متنوع استفاده کنید که باعث تحریک عضلات و بافت‌های چربی شود.
– فشار مناسب: در هنگام انجام ماساژ لاغری، فشار مناسب را به بافت‌های چربی و عضلات وارد کنید. این عمل باعث تحریک سیستم لنفاوی و گردش خون می‌شود.
تکنیک‌های ماساژ لاغری
تکنیک‌های ماساژ لاغری عبارتند از:
*تکنیک‌های خالی کردن لنف: با فشار همراه مکث و حرکت در جهت عقربه ساعت
*گرم کردن: با پخش روغن مالی و حرکت قلب
*خرد کردن: با گرفتن، کشیدن و پرتاب کردن بافت چربی
*له کردن: با حرکت در جهات طولی، عرضی، دورانی و متواتر
*تکنیک خارج کردن: دایره، جمع کردن و ضربه زدن

تکنیک ها‌ی لاغری بر روی کدام قسمت‌های بدن انجام می‌گیرد؟

این تکنیک‌ها می‌توانند بر روی شکم، پهلو‌ها، کمر، روی پا‌ها، بغل پا‌ها، پشت بازو‌ها و روی بازو‌ها انجام گیرد.

توصیه‌های مربوط به استفاده صحیح از ماساژ لاغری

برای بهره بردن صحیح از این ماساژ لازم است به توصیه‌های مربوط به استفاده صحیح از ماساژ لاغری توجه کرد:
– قبل از شروع ماساژ لاغری حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.
– ماساژ لاغری به تنهایی کافی نیست و برای دست‌یابی به نتیجه مطلوب، باید با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم هم زمان استفاده شود.
– ماساژ لاغری بهتر است در مکانی آرام و بدون مزاحمت برای انجام تکنیک‌ها باشد. گرمی دمای محیط در حد متعادل بوده و نباید محیط سرد و تاریک باشد.
– تکنیک‌ها حتماً توسط افراد آموزش دیده، متبحر و آشنا به اصول ماساژ لاغری انجام گیرد.
– مدت زمان ماساژ حداقل ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت می‌باشد. این عمل باعث تحریک عضلات و بافت‌های چربی به طور کامل می‌شود.
– برای دست‌یابی به نتایج مطلوب، باید به صورت منظم ماساژ تکرار شود. بهتر است هفته‌ای ۲-۳ بار این روش را انجام دهید.
– روغن‌های مناسب: از روغن‌های که باعث ایجاد گرمی و حرارت می‌شوند مانند زنجبیل، دارچین، فلفل، شوید، نعنا فلفلی و یا بادام تلخ می‌توان در انجام این نوع ماساژ استفاده کرد.

موارد ممنوعیت ماساژ لاغری

در موارد زیر انجام ماساژ لاغری ممنوع است:
– زمان بیماری، تب و یا افت دمای بدن
– اطراف جوش، دمل، زخم‌ها، محل عفونت پوستی، عضو آسیب دیده
– هموفیلی‌ها، افراد کم خون
– مشکلات عروقی مانند واریس و انسداد عروق
– خونریزی‌های شدید
– درد شدید در یک یا چند اندام
– بیماری‌های مفاصل مانند ورم مفاصل
– بارداری
– دوران نقاهت بعد از بیماری شدید یا بعد از جراحی‌ها
-در بیماری خاص؛ سکته‌ها، فشار خون بدون دستور پزشک نباید ماساژ انجام گیرد.

نتیجه‌گیری

ماساژ لاغری یکی از روش‌های مختلف ماساژ می‌باشد که با انجام تکنیک‌های تخصصی کمک به بهبود و افزایش گردش خون، لاغری موضعی و تناسب اندام می‌کند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب تکرار و رعایت نکات مربوطه لازم و ضروری است.
برای بهره‌گیری بیشتر از مطالب ماساژ لاغری می‌توانید از کارگاه آموزشی ماساژ لاغری مؤسسه صدای حکیم استفاده کنید.
در صورت تمایل نظرات و اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع

-بیات، داوود؛ هاشمی، مامک؛ محلوجی، کامران؛ محمدبیگی، ابوالفضل؛ پرهام، محمود؛ اصغری، مجید. (۱۳۹۸). بررسی مکانیسم و کاربرد‌های انواع ماساژ در طب رایج و سنتی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، ۱۳(۵ )، ۳۳-۴۴. SID. https://sid.ir/paper/۱۳۲۳۶۷/fa
-رحیمی، لیدا. (۱۴۰۰). کارگاه آموزشی ماساژ لاغری. تهران: مؤسسه آموزشی پزوهشی صدای حکیم.
-ندیم، علیرضا. (۱۳۹۴). ماساژ درمانی در نزد ابن سینا و علم ماساژ ورزشی. مطالعات تاریخ پزشکی (journal of research on history of medicine)، ۴(۳)، ۱۵۷-۱۶۴. SID. https://sid.ir/paper/۲۳۸۶۹۳/fa
-یوسفی، علی. (۱۴۰۰). مبانی سطح ۲. تهران: مؤسسه آموزشی پژوهشی صدای حکیم.

نویسنده: ربابه ولیدی

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *