بیماریهای زنان و زایمان

دیابت بارداری و خطرات آن

به نام خدا

  دیابت بارداری و خطرات آن

 

خانم های محترم آیا اطلاعاتی در مورد دیابت بارداری و خطرات آن دارید؟ آیا دوست دارید دوران بارداری بی دردسر داشته باشید؟ آیا دوست دارید خود و دلبندتان از سلامتی کامل برخوردار باشد؟ پس لطفا با مجله طبیب همراه شوید.

 

فهرست

۱- مقدمه
۲- تعریف و طبقه بندی دیابت
۳- تاریخچه
۴- پاتولوژی دیابت بارداری
۵- همه گیری شناسی
۶- غربالگری در دیابت بارداری
۷- عوامل خطری دیابت بارداری
۸- تشخیص دیابت بارداری
۹- عوارض دیابت بارداری
۱۰- کنترل دیابت در دوران بارداری
۱۱- کنترل بعد از زایمان
۱۲- نتیجه
۱۳- منابع و جمله انگیزشی

مقدمه

شایع ترین اختلال زیستی مدت بارداری دیابت بارداری و چهارمین علت مرگ و میر در کشورهای غربی می باشد. عوارض گوناگونی بر مادر و جنین دارد. برای همین علت غربالگری جهت پیشگیری از عواقب آن در اکثر کشورهای دنیا انجام می دهند از جمله ایران. این بیماری اولین بار به سبب بارداری به وجود می آید و مهم ترین خطر آن رشد زیاده از حد جنین می باشد. که ممکن است موقع زایمان به مادر و بچه آسیب برساند. همچنین زنانی که به این نوع دیابت مبتلا می شوند بعد از بیست سال به دیابت خون مبتلا می شوند.

 

تعریف و طبقه بندی دیابت

تعریف:

دیابت بارداری به دیابتی که فرد در زمان قبل از بارداری مبتلا به آن نبوده و گلوکز خونش بالا نیست و طی دوره بارداری به خاطر عدم تحمل گلوکز بالا می رود دیابت بارداری می گویند..

انواع دیابت

انواع دیابت عبارتنداز:

الف) از دیابت نوع ۱ –

ب) دیابت نوع ۲ –

ج) دیابت بارداری

تاریخچه

با این که حدود سی سال در این مورد تحقیق کردند ولی به روش قابل قبول نرسیدند، برای جلوگیری از خطرات احتمالی باید در اولین ویزیت دوران بارداری، دیابت بارداری ارزیابی شود.

پاتولوژی دیابت

پاتولوژی دیابت بارداری

پاتولوژی دیابت بارداری و خطرات یعنی شناسایی ترشح انسولین خون که در فرد مبتلا به این بیماری انسولین ترشحی که در زمان قبل از بارداری نرمال می باشد در زمان بارداری انسولین به اندازه نصف شخصی که دیابت بارداری ندارد می باشد در نتیجه به این بیماری مبتلا می شود که معمولا همراه با دیابت دوم دیده می شود.

همه گیری شناسی

دﻳﺎﺑﺖ ﺑﺎرداری ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ در ۵/۴ درصد ﺑﺎرداری اﻳﺮان در اﺗﻔﺎق ﻣﻲ اﻓﺘﺪ. ﺷﻴﻮع این بیماری در کشورهای مختلف بین یک تا چهارده درصد متغیر می باشد، ﺷﻴﻮع اﺧﺘﻼل گلوکز ﺗﺤﻤﻞ دﻳﺎﺑت ﺑﻴﻦ صفر تا سی و شش درصد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻮاﻣﻊ ﺗﺨﻤﻴﻦ زده می ﺷﻮد

غربالگری در دیابت بارداری

هدف از غربالگری دیابت بارداری، تشخیص سریع و مداخله مدت و دراز مدت و به هنگام و در نتیجه پیشگیری از عوارض در نهایت به ارتقای سلامت مادران و کودک نوزادان منجر خواهد شد. زایمان سزارین در بین مادران با بیماری دیابت بارداری بیشتر از مادران سالم می باشد.

عوامل خطری دیابت بارداری

عوامل خطر دیابت بارداری عبارتند از:
۱. سابقه تولد نوازاد بیش از ۴ کیلوگرم در در گذشته.
۲. تولد نوزاد مرده در تولدهای قبل.
۳. سابقه قبلی دیابت بارداری.
۴. داشتن دیابت نوع دوم.
۵. سابقه فشارخون بالا
۶. چاقی.
۷. سن بالا.
۸. سابقه خانوادگی دیابت.

تشخیص دیابت بارداری

اغلب دیابت بارداری علامت ندارد، برخی از عوامل مثل چاقی، سابقه خانوادگی، اختلال تحمل گلوکز پیش از بازداری باعث افزایش سانس ابتلا به این بیماری می شود.
برای تشخیص دیابت بارداری در سه ماه اول بارداری خون ناشتا اندازه گیری می شود.

عوارض دیابت بارداری

از مهمترین عوارض دیابت بارداری افزایش قند خون جنین می باشد، در این صورت برای سوزاندن قند اضافی باید انسولین زیادی ترشح کند، در نتیجه جنین چربی زیادی تولید کرده وزنش افزایش می یابد، که موقع زایمان احتمال شکستن اسخوان یا اسیب دیدن اعصاب شده و مادر هم احمتال شکستگی استخوان لگن دارد.

کنترل دیابت

کنترل دیابت در دوران بارداری

بعد از تشخیص دیابت بارداری اول باید سبک زندگی بیمار از جمله رژیم غذایی و ورزش اصلاح شود، مقدار غذا کم و دفعات مصرف افزایش پیدا کند، مصرف قند و چربی و نمک و سرخ کردنی به حداقل برسد، غذاهای فیبری مثل نان های سبوس دار و میوه و سبزی ها و حبوبات روزانه مصرف شود.

خطرات

خطرات

کنترل بعد از زایمان

براساس یافته ها ﻧﻮزادان ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪه از زﻧﺎن ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ ﺑﺎرداری پس از ﺗﻮﻟﺪ ﺑﺎ مشکلاتی مواجه می شوند که در ﺻﻮرت کنترل درست دﯾﺎﺑﺖ در طول ﺑﺎرداری ﻗﺎﺑﻞپیشگیری هستند. به خاطر ﺑﺮوز ﻋﻮارض ﺧﻄﺮﻧﺎک و ﺗﻬﺪﯾﺪ کننده ﺣﯿﺎت ﻻزم اﺳﺖ در دوران ﺑﺎرداری ﺗﻤﺎمی زﻧﺎن ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ ﺑﺎرداری ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ ﺑﻮده و پس از زاﯾﻤﺎن، ﻧﻮزاد را نظر دررفتگی احتمالی مشکلات تنفسی، هیپوگلسیمی و ﺑﺪﻧﺒﺎل آن ﺗﺸﻨﺞ و ﯾﺎ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎری ﻫﺎی قلبی ﺗﺤﺖ ﻣﺮاﻗﺒﺖ وﯾژه ﻗﺮار داد.

نتیجه

سابقه فشار خون با توجه بالا قبل از بارداری و سابقه بارداری پرخطر رابطه معناداری با دیابت بارداری داشتند. به دلیل بروز بالای عوارض و عواقب نامطلوب دیابت در بارداری، طراحی یک سیستم مراقبتی ویژه در مراکز خدمات سالمتی برای مادران باردار به ویژه مادران با سابقه دیابت بارداری در بارداری های قبلی و سابقه دیابت نوع ۲  در خانواده، جهت پیشگیری از پیامدهای نامطلوب مادری و جنینی دیابت بارداری پیشنهاد می شود.

نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید

منابع

– اکبری زاد، ﻣﺠﯿﺪرﺿﺎ و همکاران. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ علمی پژوهشی پرستاری دﯾﺎﺑﺖ زاﺑﻞ. ﺳﺎل ۷. ﺷﻤاره ۳. ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن ۹۸. صفحه ۲ و ۳ و ۴و ۵.
– اﻓﺨﻤی اردﻛﺎﻧﻲ، ﻣﺤﻤﺪ و همکاران. دیابت بارداری. مجله پزشکی هرمزگان. سال یازدهم. شماره اول. بهار ۸۶. صفحه ۲ و ۳.
– حسین نژاد، آرش. لاریجانی، باقر. (زﻣﺴﺘﺎن و پاییز ۱۳۸۰). اﻳﺮان. لیپید و دﻳﺎﺑﺖ ﻣﺠﻠﻪ. دوره ۱ ﺷﻤﺎره۱. صص ۳.

http://sedayehakim.com

نویسنده: فاطمه عطایی آلوجی

متن سربرگ خود را وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *