خوردنی ها و آشامیدنی ها, دمنوش ها

معجزه سیر و لیمو


به‌نام خدا

 معجون سیر و لیمو

آیا با معجون سیر و لیمو آشنایی دارید؟ آیا طرز تهیه آن را می‌دانید؟ می‌دانید چه خواصی دارد و چگونه مصرف می‌شود؟ اگر مایلید پاسخ این پرسش‌ها را بدانید با مجله طبیب مگ همراه باشید.

فهرست

مقدمه؛
مواد لازم طرز تهیه معجون سیر و لیمو؛
خواص مواد تشکیل دهنده؛
خواص معجون سیر و لیمو؛
موارد احتیاط و منع مصرف ؛معجون سیر و لیمو؛
روش مصرف معجون سیر و لیمو؛
نتیجه‌گیری؛
منابع.

مقدمه

معجون سیر و لیمو یک محصول بسیار ارزشمند و قابل توجه در طب سنتی می‌باشد که در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش مؤثری دارد. در سال‌های اخیر معجون سیر و لیمو بیشتر معرفی شده و در بین افراد مختلف رواج زیادی پیدا کرده است.

در سال ۱۳۹۵ در دانشگاه آزاد تهران واحد علوم تحقیقات، به طور رسمی یک پژوهش تجربی بر روی اثرات ترکیب سیر و لیمو انجام شد و تأثیر ضد التهابی و محافظتی بر عروق، در این معجون به اثبات رسید. ما نیز در این مقاله سعی کردیم با استناد به کتب معتبر طبی و نیز استفاده از

پژوهش‌های انجام شده در این زمینه شما را با طرز تهیه معجون سیر و لیمو و خواص آن آشنا کنیم.

مواد لازم

سیر ۱۵۰ گرم (معادل ۳۰ حبه درشت)
لیمو ترش (لیمو شیرازی) ۵ عدد
آب نیم لیتر

طرز تهیه معجون سیر و لیمو

طرز تهیه معجون سیر و لیمو به این صورت است که، ابتدا لیمو ترش‌ها را به خوبی شسته و برش می‌دهیم و هسته‌های آن را جدا می‌کنیم. سیر‌ها را نیز پوست گرفته و می‌شوییم.

اکنون لیمو‌ها و سیر‌ها را داخل دستگاه مخلوط کن ریخته و اجازه می‌دهیم که حدود سه دقیقه با هم مخلوط شده و وقتی که به صورت یکنواخت در آمد نیم لیتر آب به آن اضافه کرده و مجدداً حدود یک دقیقه مخلوط می‌کنیم.

سپس این مخلوط را در ظرف غیر فلزی ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم و به محض اینکه جوش آمد آن را از روی حرارت برداشته و پس از سرد شدن آن را از دو لایه صافی (تنظیف) رد کرده و در درون ظرف دربسته در دمای یخچال نگهداری می‌کنیم.

خواص مواد تشکیل دهنده

سیر

سیر با نام علمیAllium Sativum و نام عربی ثوم، گیاهی یک ساله می‌باشد که طبع آن گرم و خشک است. سیر یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که بشر آن را شناخته و از آن استفاده کرده است. این گیاه ترکیبات متعددی دارد که آلیسین مهم‌ترین ترکیب مؤثره در آن است.

از جمله خواص درمانی سیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت قوای جنسی، زیاد‌کننده ادرار، باز‌کننده عروق، پایین آورنده فشار خون، ضد عفونی‌کننده، درمان اسهال، برونشیت، سل، میکروب‌های معده، آلزایمر، نقرس، روماتیسم، کرم روده، بیماری‌های تنفسی و آلرژی فصلی.

سیر دارای کلسیم و ویتأمین C و B می‌باشد. همچنین سیر غنی از پتاسیم است و پتاسیم نقش مؤثری در کاهش فشار خون دارد. این گیاه از گذشته در طب سنتی کاربرد ضد التهابی داشته و بعد از کلم قرمز، بالاترین میزان آنتی اکسیدان ثبت شده را دارد.

سیر با داشتن اثرات ضد استرس اکسیداتیو قوی، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش کلسترول تام داشته باشد. سیر میزان قند خون و کلسترول خون را تنظیم و گلبول‌های قرمز را تقویت می‌کند و همچنین باعث نرم شدن جداره رگ‌ها نیز می‌شود و نیز عضلات قلب را تقویت کرده و در درمان فشار خون بالا، تصلب شرایین، رماتیسم، التهاب مفاصل، سیاتیک و… نقش بسزایی دارد.

این گیاه یک آنتی بیوتیک و ضدعفونی‌کننده قوی نیز می‌باشد.

لیمو

لیمو با نام علمی Citrus Limon و نام عربی لیمون حامض، میوه درختی کوتاه و همیشه سبز است که طبع آن سرد و خشک می‌باشد و دارای پروتئین، هیدرات دوکربن، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، ویتأمین A و C، تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین می‌باشد.

لازم به ذکر است که ویتأمین C لیمو در مقابل حرارت و همچنین نور خورشید از بین می‌رود.

لیمو آرامبخش خوبی است، خون را تصفیه می‌کند و در تنظیم کلسترول خون نقش بسزایی دارد و التهابات را به خوبی درمان می‌کند. لیمو برای درمان تمام بیماری‌های قلبی مفید است و در درمان بیماری‌های کبدی نیز نقش بسزایی دارد.

خوب است بدانیم لیمو به سبب داشتن فلاونوئید، مونوترپن، اسید اسکوربیک و فیبر، کلسترول خون را کاهش می‌دهد و باعث کاهش بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

لیمو و سیر

خواص معجون سیر و لیمو

از خواص معجون سیر و لیمو در بیماری‌های قلبی و عروقی می‌توان بسیار بهره گرفت. این معجون سرشار از آنتی اکسیدان، ویتأمین C، کارتنوئید و ویتأمین E می‌باشد که تأثیر مثبت تک تک این‌ها بر درمان بیماری‌های قلبی عروقی تأیید شده است. معجون سیر و لیمو میزان کلسترول تام خون را کاهش می‌دهد.

مصرف معجون سیر و لیمو می‌تواند باعث کاهش قند خون ناشتا نیز بشود.

افرادی که مبتلا به گرفتگی عروق هستند با مصرف معجون سیر و لیمو گرفتگی و انسداد رگ‌های آن‌ها از بین خواهد رفت.
سیر و لیمو ترش از گیاهانی هستند که هر دو در پایین آوردن فشار خون کاربرد دارند،

جالب است بدانید که سیر، فشار خون را با پایین آوردن ضربان قلب کاهش می‌دهد، اما لیمو ترش فشار خون را با بالا بردن ضربان قلب کاهش می‌دهد، این در حالی است که معجون سیر و لیمو بدون اینکه تغییری در ضربان قلب داشته باشد فشار خون را پایین می‌آورد. یعنی ترکیب این دو گیاه در کنار هم عوارض جانبی آن‌ها را کاهش می‌دهد و تنها اثرات مفید آن‌ها مشاهده می‌شود.

این معجون زمینه درمان التهاب عروق کرونر را فراهم و باعث درمان پرفشاری خون و جلوگیری از سکته قلبی می‌شود.
معجون سیر و لیمو باعث کاهش وزن نیز می‌شود.

موارد احتیاط و منع مصرف معجون سیر و لیمو

بنا به خواص ذکر شده از معجون سیر و لیمو، به افراد دارای فشار خون پایین توصیه می‌شود که این معجون را با مقداری عسل مصرف کنند و همچنین این معجون به دلیل اینکه باعث رقیق شدن خون می‌شود ممکن است با دارو‌های شیمیایی رقیق‌کننده خون تداخل داشته باشد. افرادی که دارای بیماری‌های گوارشی هستند نیز بهتر است از مصرف این معجون خودداری کنند.

روش مصرف معجون سیر و لیمو

بهترین روش مصرف معجون سیر و لیمو به این صورت است که هر روز در ساعتی مقرر و با معده خالی مصرف گردد.
اگر این معجون را برای درمان استفاده می‌کنید می‌توانید روزی دو بار و هر بار نصف استکان استفاده کنید اما اگر برای پیشگیری و تندرستی استفاده می‌کنید بهتر است که روزی یک بار نصف استکان استفاده شود.

طبق تحقیقات تجربی انجام شده روی این معجون، مدت زمان استفاده، بسته به نیاز بین ۴ تا ۸ هفته می‌تواند باشد.

سیر و لیمو

سیر و‌لیمو

نتیجه‌گیری

معجون سیر و لیمو با بهره‌گیری از خواص بی‌نظیر دو گیاه سیر و لیمو در کنار هم محصولی را ساخته که می‌توان در درمان خیلی از بیماری‌ها از آن بهره جست. قرارگیری طبع گرم سیر و طبع سرد لیمو در کنار هم طبیعتی معتدل که موافق تمام مزاج‌هاست برای این محصول ساخته است.
طبق تحقیقات تجربی که در سال‌های اخیر روی این محصول صورت گرفته، ثابت شد که این محصول می‌تواند باعث کاهش کلسترول تام و همچنین باز شدن انسداد‌های عروق خونی و کاهش فشار خون شود. این محصول امروزه در طب سنتی کارایی فراوانی دارد و نتایج بی‌نظیری از آن کسب شده و تاکنون عارضه خاصی گزارش نشده است. بنابراین می‌توانید این معجون را در سال یک بار مصرف کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.
کاربر گرامی‌امیدوارم اطلاعات این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد، شما نیز اگر پیشنهاد دیگری دارید خوشحال خواهیم شد که با ما درمیان بگذارید.

منابع

-اصلانی، ‌نگار. انتظاری، محمدحسن. مقصودی، زهرا. عسکری، غلامرضا. (۱۳۹۳). بررسی اثر مصرف مخلوط سیر و آبلیمو بر قندخون ناشتا، فشارخون و نمایه توده بدن در افراد مبتلا به هایپرلیپیدمی (مقاله کوتاه). مجله دانشکده پزشکی اصفهان، ۳۲(۳۲۰ (ویژه نامه طب مکمل))

-برادران خلخالی، پگاه. حائری روحانی، سیدعلی. یغمایی، پریچهره. (۱۳۹۶). بررسی اثر عصاره ترکیبی سیر و لیموترش بر ریسک فاکتور التهابی آترواسکلروزیس (hs-CRP) در رت‌های نر نژاد ویستار تحت رژیم پرچرب. زیست‌شناسی جانوری، ۹(۴ )، ۱۳-۲۴. SID.

-صانعی، صفدر. (۱۳۸۶). همیشه لاغر و سالم بمانید. (چاپ دوم، ص۲۲۵). تهران: انتشارات حافظ نوین.
-نورانی، مصطفی. (۱۳۸۴). دائرهالمعارف بزرگ طب اسلامی. (ج۳، چاپ اول، صص۵۴۲-۵۳۷ و ج۵، ص۱۷۵). قم: انتشارات ارمغان یوسف.

    نویسنده: زهره ثنائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *