خوردنی ها و آشامیدنی ها, دسته‌بندی نشده, غذاها

معرفی غذاهای سرد و گرم

به‌نام خدا

 معرفی غذا‌های گرم و سرد

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که سلامتی براتان اهمیت دارد؟ آیا با مزاج غذا‌ها آشنایی دارید؟  می‌دونید مصرف کدام غذا‌ها با توجه به مزاجتان برایتان مفیداست؟ برای اطلاعات بیشتر با طبیب مگ همراه باشید.

فهرست

-مقدمه
-تعریف مزاج
-ملاک تعیین مزاج
-قانون کلی در تعیین مزاج خوراکی‌ها
-معرفی غذا‌های گرم
-معرفی غذا‌های سرد
-نتیجه‌گیری
-منابع

مقدمه

شناخت گرمی و سردی غذا‌ها موضوعی است که باید همه انسان‌ها تا حدودی با آن آشنایی داشته باشند، زیرا بیشتر بیماری‌ها با رعایت نکردن مصرف غذا‌های با مزاج نامناسب، آغاز می‌شود و درمان بیماری‌ها نیز به همین صورت است که هر فرد باید به تناسب نیاز بدنش غذای متناسب با مزاج خود را مصرف نماید تا کم‌کم بیماری از تن انسان بیرون رود.

در این مقاله سعی کرده‌ایم با معرفی غذا‌های گرم و سرد شما را در این امر یاری کنیم.

معرفی غذاها

معرفی غذاها

تعریف مزاج

در تعریف مزاج باید اینگونه گفت که مزاج در واقع کیفیت یک ماده است که از تجمع و ترکیب کیفیات مختلف (گرمی، سردی‌، ‌تری، خشکی) به وجود می‌آید.

مزاج خصوصیات یک ماده را بیان می‌کند و سرد و گرم بودن یک غذا به این معنی است که آن غذا در گوهر خود به نهایت سردی یا گرمی رسیده است.

ملاک تعیین مزاج

در طب، ملاک تعیین مزاج، تأثیر یک غذا بر بدن یک انسان معتدل می‌باشد و آنچه باعث شده غذاها و یا داروهایی سرد یا گرم معرفی شود، تأثیر آن غذا یا دارو بر بدن شخص معتدل بوده است.

به طور کلی هر غذایی که در بدن انسان ایجاد سردی یا گرمی بکند یعنی مزاج آن غذا نسبت به بدن انسان سردتر یا گرم‌تر است.

قانون کلی در تعیین مزاج خوراکی‌ها
یک قانون کلی در تعیین مزاج خوراکی‌ها و در واقع در معرفی غذا‌های گرم و سرد داریم که در بیشتر موارد می‌توان از آن استفاده کرد و البته استثنائاتی نیز دارد و آن به قرار زیر است:
تمام شیرینی‌ها، شوری‌ها، تندی‌ها، تلخی‌ها (به جز کافور) گرم هستند.
چربی‌ها معتدل هستند.
بی‌مزه‌ها، گس‌مزه‌ها و ترش‌مزه‌ها سرد هستند.

معرفی غذا‌های گرم

غذا‌ها: آبگوشت زیره، آبگوشت نخود، آبگوشت به، خورشت بادمجان، خورشت فسنجان، خورشت کنگر، قورمه سبزی، کباب گوسفندی، حلیم، بریانی، کله پاچه بزغاله و بره، نخود آب، نیمرو، خاگینه، فرنی بادام، ارده با شیره یا عسل، کاچی

گوشت‌ها: گوشت گنجشک، کبک، آهو، گوسفند، شتر، بوقلمون، میگو، بلدرچین، خروس و مرغ محلی، کبوتر، ماهی شوریده، اردک، جگر

مفردات: انگور، خربزه، خرما، گلابی، توت سفید، موز، زیتون سیاه، زنجبیل، انجیر، خرمالو، گردو، بادام، پسته، فندق، بادام زمینی، بادام هندی، نارگیل، کنجد، انبه، طالبی، گرمک، خیار چنبر، ترب، شلغم، هویج، گندم، کدو حلوایی، کنگر، نخود، انواع لوبیا، لپه، تربچه، موسیر، پیاز، سیر، کرفس، ترخون، تره، پونه، رازیانه، مارچوبه، شبدر، فلفل سبز، فلفل سیاه، فلفل قرمز می باشد.

همچنین

کرفس، نعنا، جعفری، ریحان، مرزه، بابونه، شوید، کشمش، مویز، چای سبز و سیاه، خردل، دارچین، انیسون، زردچوبه، زعفران، زنجبیل، زنیان، زیره سیاه، سیاه دانه، کاکائو، گلپر، وانیل، هل، نمک، عسل

 غذا

غذا

معرفی غذا‌های سرد

غذا‌ها:خورشت کدو، خورشت آلو اسفناج، خورشت ریواس، خوراک مرغ، زرشک پلو با مرغ، ماکارونی، سوسیس و کالباس، فست فود‌ها، عدس پلو، باقالی پلو با ماهی، کشک و بادمجان، آبگوشت سرکه، جوجه کباب، آش دوغ، سوپ مرغ، آش اسفناج، آش سماق، آش آلو، آش تمبر هندی، آش جو، آش زرشک، آش آبغوره، سوپ گشنیز، کوکو سیب زمینی، سالاد الویه، لوبیا پلو، باقالی پلو

گوشت‌ها: گوشت مرغ ماشینی، گاو، بز، ماهی، مغز، چشم، دل، سیرابی، سنگدان، جگر سفید
مفردات: لبنیات، سکنجبین، شربت آبلیمو، رب انار، ماءالشعیر، قهوه، آبغوره، سرکه، نشاسته، سماق، ماش، جو دوسر، تخم کدو، سیب زمینی، گوجه، نخود فرنگی، خیار، اسفناج، قارچ، تمشک، گشنیز، بامیه، خرفه، کاسنی، لوبیاسبز، مرکبات ترش و نارس، کیوی، هندوانه، خیار، توت فرنگی، زردآلو، سنجد، زالزالک، جو، عدس، شاه توت، آلبالو، ازگیل، بالنگ، تمبر هندی، زرشک، زغال اخته، غوره، کنار، گوجه سبز، کدو سبز، انار، بلوط، برنج، انواع چاقاله

نتیجه‌گیری

در این مقاله به معرفی غذاهای سرد و گرم پرداختیم اما باید بدانیم که گرمی و سردی کیفیاتی هستند که خصوصیات یک شی یا غذا را بیان می‌کنند و تأثیر آن بر افراد مختلف بستگی به مزاج خود آن فرد دارد. غذا‌هایی با طبع سرد مناسب افراد گرم مزاج و غذا‌هایی با طبع گرم مناسب افرد سرد مزاج می‌باشد.

در نهایت باید این نکته مد نظر قرار گرفته شود که غذایی ممکن است بر بدن فردی گرمی کمتر و همان غذا بر بدن فردی دیگر گرمی بیشتری داشته باشد و این بسته به میزان گرمی یا سردی مزاج هر انسان می‌باشد.

حتی ممکن است درجه گرمی یا سردی دو انسان با مزاج مشترک هم متفاوت باشد، در واقع مزاج هر انسان مختص خود اوست و با دیگران متفاوت است و نمی‌توان تمام افراد با مزاج مشابه را در یک دسته قرار داد.

امیدوارم مطالبی که در جهت معرفی غذا‌های گرم و سرد عرضه شد برایتان مفید بوده باشد. اگر شما نیز در این رابطه نکته دیگری دارید خوشحال خواهیم شد که با ما در میان بگذارید.

منابع

-ابن سینا، حسین. مترجم: مسعودی، علیرضا. (۱۳۸۶). قانون در طب. کاشان: مرسل. ص۳۱۱.
-جرجانی، اسماعیل ابن حسن. (۱۳۹۱). ذخیره خوارزمشاهی. قم: مؤسسه احیاء طب طبیعی. ج۳. چاپ اول. صص۳۰۱، ۳۱۰، ۳۸۸، ۳۹۳.
-حاجی شریف، احمد. (۱۳۸۸). دائره المعارف گیاه درمانی ایران. تهران: حافظ نوین. چاپ دوم. ص۹۵۶.
-خسروی، سید مهدی. (۱۳۸۸). طب سنتی خسروی. همدان: برکت کوثر. چاپ اول. صص۱۰۰، ۱۳۳، ۱۳۷، ۱۴۲.

   نویسنده: زهره ثنائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *