تدابیر زنان باردار, بیماریهای زنان و زایمان

تاثیر ماساژ درمانی در بیماریهای زنان و باروری از دیدگاه طب سنتی

به نام خدا

تاثیر ماساژ درمانی در بیماریهای زنان و باروری از دیدگاه طب سنتی

آیا میدانید ماساژ تاثیر شگرفی در درمان مشکلات باروری زنان و همچنین بارداری دارد؟ برای دانستن آن با مجله طبیب مگ همراه باشید.

فهرست

مقدمه
علل ناباروری
فواید ماساژ در دوران بارداری و پس از زایمان
تعریف ماساژ مایا
تاثیر ماساژ مایا در مشکلات زنان
موارد دیگر تاثیر آن در مشکلات زنان
نحوه عملکرد آن در درمان ناباروری
فواید دیگر آن
ماساژ مایا، لاغری و نازایی
نتیجه گیری
منابع

مقدمه

اثر ماساژ درمانی در بیماریهای زنان و باروری به عنوان یکی از مهمترین روشهای درمانی طب سنتی ایرانی ثابت شده است. در دین اسلام توصیه به فرزند آوری بسیار شده است و زایش و ازدیاد نسل و تولد فرزندان سالم از موارد ارزشمند در سلامتی افراد است.

افزایش جمعیت و افزایش سن باروری باعث افزایش هزینه های درمان و مسائل اقتصادی همراه با مشکلات روحی و روانی برای زوج های نابارور و خانواده ها میشود.

با توجه به مهم بودن موضوع باروری، طب سنتی ایرانی می تواند کمک شایانی در این زمینه بکند. در طب ایرانی از روش های مختلفی برای ناباروری در مردان و زنان مانند استفاده از گیاهان مفرده، داروهای ترکیبی، اعمال یداوی چون حجامت، بادکش، ماساژهای مختلف و شیافها استفاده می شود. به علاوه نوع غذا و تغذیه افراد هم در باروری بسیار موثر خواهد بود.

همانطور که می دانیم دوران بارداری از لحاظ روحی و جسمی دورانی بسیار سخت و پراضطراب برای مادر است. البته طب سنتی توانسته با عمال یداوی از این اضطراب و استرس بکاهد.

علل ناباروری

  1. عوامل مردانه عوامل زنانه

در ناباروری وجود ماده منی در زن و مرد و نقش هر کدام در آن بسیار مهم است. باروری به تولید به اندازه منی در مرد و تخمک در زن و به سلامتی اعصای رئیسه از قبیل قلب، مغز و کبد بستگی دارد. به علاوه دستگاه تناسلی سالم و تولید منی بارور در مرد و زن و انزال هر دو هنگام رابطه جنسی در باروری بسیار مهم می باشد. طبق توصیه حکمای طب سنتی و پزشکان طب رایج، ماساژ می تواند یکی از راه حل های مشکلات ناباروری در زنان و مردان باشد.

ماساژدرمانی در دوران بارداری

تاثیر ماساژ درمانی در دوران بارداری و پس از زایمان

فواید ماساژ درمانی در دوران بارداری و پس از زایمان

ماساژ اعضای بدن سبب تحریک جریان خون به سمت عضو مربوطه می شود. وضو در اسلام هم نقشی مشابه آن دارد. زیرا وقتی وضو گرفته می شود هنگام ریختن آب سرد بر اعضای وضو آن عضو سرد شده و جریان خون به سمت آن عضو شدت پیدا می کند تا دمای طبیعی بدن که ۳۷ درجه سانتی گراد می باشد را حفظ کند و بدن را به حالت طبیعی و سلامت برگرداند.

در زنان باردار، ماساژ می تواند به کاهش انقباض اعضای بدن کمک کرده تا مادر احساس راحتی بیشتری بکند.

به علاوه این روش در بارداری باعث آزاد شدن آندروفین بیشتر در بدن می شود که خود  باعث کاهش اضطراب و نگرانی در طی بارداری و زایمان است. افسردگی بعد از زایمان و عدم کنترل ادرار از جمله مواردی هستند که می توان با ماساژ بعد از زایمان درمان کرد.

ماساژ درمانی ای که باعث کاهش اضطراب زنان باردار می شود به روش استروک سطحی پشت می باشد. میزان استرس در زنانی که اولین بارداری آنهاست بسیار بیشتر از زنان باردار دیگر است که می توان با این روش درمانی به آنها کمک کرد.

  • اضطراب حین زایمان باعث افزایش ترشح اپی نفرین و آدرنالین می شود که این هورمونها در تشدید تنش عضلانی و انقباض عضلات کف لگن موثر می باشند. همه این عوامل باعث افزایش مدت زایمان می گردند.
  • تحقیقات نشان داده است که ماساژ می تواند طول مدت اولین زایمان زنان باردار را کاهش دهد که در پی آن مدت زمان بستری هم کاهش خواهد یافت. چون ماساژ باعث کاهش میزان ترشح آدرنالین که اثر بازدارندگی در ترشح اکسی توسین دارد، می شود. بنابراین با افزایش ترشح اکسی توسین مدت انقباضات رحمی افزایش یافته و درکنار آن ترشح بتاآندورفین ها هم افزایش یافته و باعث کاهش درد حین زایمان می گردد.
  • اگر ماساژ درمانی همراه با روغن های مخصوصی مانند روغن یاسمین و رایحه درمانی باشد، اثرش قوی تر شده و باعث کاهش درد در تمام مراحل زایمان می گردد.
  • به طور کلی روشهای غیر دارویی مانند ماساژ در زنان باردار می تواند توانایی مادر را در تحمل درد زایمان بیشتر کرده و تا حدودی از لحاظ روحی به او اطمینان قلبی دهد که باعث کاهش سطح اضطراب وی خواهد شد.
  • این روش همچنین می تواند موجب کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری شود و عوارض جانبی هم نداشته باشد. این نوع آن در ناحیه مچ دست صورت می گیرد و تا حدی است که بیمار احساس ناراحتی و درد نداشته باشد.
  • در دوران بعد از زایمان، مادر دچار اختلالات خواب می شود که می توان با ماساژ دادن پا این اختلال را درمان کرد. این اختلالات خواب به دلیل تغییرات هورمونی و وجود نوزاد با الگوی خواب نامنظم است. انگشتان دست و پا به دلیل دارا بودن گیرنده های عصبی بسیار، به فشار حساس هستند. بنابراین پیام های عصبی بیشتری را به مغز فرستاده و پیام های بیشتری را از مغز توسط نخاع دریافت کرده و به عضلات می دهند. مکانیسم ماساژ پا در بارداری از همین ویژگی برای بهبود اختلالات خواب مادر استفاده می کند.
  • خونریزی بعد از زایمان معمولا بسیار زیاد است و علت ۹۰ درصد آنها ضعف رحم بعد از زایمان است که می توان برای جلوگیری از ضعف رحم و جهت بهبودی آن ازاین روش استفاده کرد. ماساژ بالای رحم به صورت دو دستی صورت می گیرد که همراه با داروهای انقباض دهنده از ضعف رحم جلوگیری می کند.
ماساژ درمانی در دوران بارداری

تاثیر ماساژ درمانی در بیماریهای زنان و باروری از دیدگاه طب سنتی

تعریف ماساژ درمانی مایا

  • ماساژ درمانی برای بارداری و زایمان طبیعی نقش بسزایی دارد. که می توان با آن شانس باروری را در مردان و زنان افزایش داد. سابقه این روش درمانی به زمان تمدن باستانی مایا برمی گردد.
  • در این نوع، انجام حرکات خاص روی اندام ها باعث افزایش سرعت جریان خون و لنف در ناحیه لگن می شود. همچنین اعصاب و نیروی درونی در دستگاه تناسلی و جنسی تحریک شده و باعث افزایش احتمال بارداری می شود.

تاثیر ماساژ مایا در مشکلات زنان

افتادگی رحم که یکی از علل ناباروری در زنان است، از مشکلات شایع زنان به ویژه زنان میانسال می باشد. که تا کنون راهی به جز جراحی برای درمان آن نبوده است. اما مساژ مایا توانسته است تا کنون ۸۰ درصد از میزان افتادگی رحم در زنان را درمان کند.

موارد دیگر تاثیر ماساژ درمانی در مشکلات زنان

درمان قاعدگی های دردناک، آندومتروز، کیستهای تخمدان و فیبروم.

به علاوه از این روش برای درمان ناباروری مردان هم استفاده می شود. که می توان به حفظ سلامتی پروستات و تولید اسپرم سالم تر اشاره کرد. همچنین ماساژ مایا قادر است انزال زودرس در مردان را هم درمان کند.

ماساژ درمانی در بیماریهای زنان و باروری

ماساژمایا در درمان ناباروری

نحوه عملکرد ماساژ مایا در درمان ناباروری

در این ماساژ با حرکاتی که روی شکم صورت می گیرد، اندام های داخلی بدن به ویژ ه رحم و مثانه از لحاظ نحوه قرارگیری اصلاح می شوند. بنابراین با این روش می توان چسبندگی و انسداد در رحم و مجاری تناسلی را از بین برد تا مسیر حرکت اسپرم به تخمک کاملا باز شود.

این روش موجب جریان خون تازه تر و پر اکسیژن تر به سمت تخمدان خواهد شد که در نتیجه موجب افزایش کیفیت تخمک می شود. به علاوه در میزان هورمون ها تعادل ایجاد کرده که به تعادل سیکل قاعدگی کمک خواهد کرد.

فواید دیگر ماساژ مایا

  • کاهش استرس
  • تقویت قوای هاضمه و جذب بهتر غذا
  • افزایش میزان انرژی
  • تقویت عضلات و رباطهای دستگاه تناسلی
  • آماده سازی دستگاه تناسلی برای بارداری و زایمان

ماساژ مایا، لاغری و نازایی

بانوان چاق به دلیل احاطه شدن تخمدان ها با چربی برای بارداری مشکل خواهند داشت. این روش با از بین بردن چربی های شکمی موجب رسیدن جریان خون بیشتر به تخمدانها شده و موجب افزایش احتمال بارداری می شود. که باید مداوم و طی ۲۱ جلسه انجام گردد.

  • امام رضا (ع): اگر چیزی موجب افزایش نیرو و نشاط بدن باشد، ماساژ دادن بدن و لباس نرم، همچنین بوی خوش و استحمام جزیی از آن است و اگر گزارش شود که مرده ای در اثر ماساژ دادن زنده شده است، من آن را انکار نمی کنم.

نتیجه گیری

انجام ماساژ باعث کاهش استرس و افزایش تحرک و تعداد اسپرم ها می شود. زیرا باعث آزاد شدن هورمون آندوکرین و خونرسانی به اعضای بدن، رها سازی عضلات و آرامش فکری می شود.

بنابراین ناباروری هایی که در اثر استرس و انقباض عضلات شکمی و لگنی می باشند با این ماساژ برطرف می شوند.

همچنین در درمان کیست ها، آندومتریوز، ضخامت رحم، اسپاسم شکم و ناف، تخمک سازی بانوان و ازدیاد اسپرم آقایان موثر است. به گونه ای که روش صحیح و اصولی می تواند جایگزین مصرف دارو باشد.

منابع

  1. احمدیان، محمد. آقاسی، زهرا. احدی، مینا. بهزاد مهر، اعظم. بررسی تاثیر و کاربرد ماساز درمانی در بارداری. دانشگاه مشهد. SID.
  2. اختری، الهام. بیوس، سودابه. سهراب وند، فرناز. (۱۳۹۴). ناباروری در مکتب طب سنتی ایران با محوریت دیدگاه حکیم محمد اعظم خان. دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران.
  3. بذر افشان، محمد رفیع. قربانی، زینب. ۱۳۸۹. تاثیر ماساژ به روش استروک سطحی پشت بر اضطراب زنان باردار نخست زا. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران.
  4. بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه. ۱۳۸۵. مجموعه مقالات قرآن و طب. انتشارات بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه. مشهد. صفحه ۳۵۲.
  5. رضایی اصفهانی، محمد علی. ۱۳۸۱. پژوهش در اعجاز قرآن. انتشارات کتاب مبین. قم. ج ۲. صفحه ۳۵۲.
  6. شریفی، فرنگیس. لطیف نژاد رودسری، رباب. (۱۳۷۹). شیوع استفاده از طب مکمل جایگزین در ناباروری. همایش طب سنتی ایرانی و یک دهه فعالیت آکادمیک.
  7. صالحیان، تهمینه. دل آرام، معصومه. تدین، میترا. ۱۳۸۶. تاثیر طب فشاری با استفاده از سی باند بر شدت تهوع و استفراغ بارداری. مجله پزشکی هرمزگان. صفحات ۷۷ الی ۸۲.
  8. عباسی، زهره. عابدین، زهرا. دکتر فدایی، علیرضا. ۱۳۸۶. بررسی تاثیر ماساژ بر طول مدت مرحله اول زایمان زنان نخست باردار. دانشگاه علوم پزشکی مشهد.
  9. علوی فیلی، افسانه. عسکری، مریم. وهابی، شیما. باقری، پروین. دشتی نژاد، الهام. ۱۳۹۶. مقایسه اثر ماساژ درمانی با روغن یاسمین و رایحه درمانی با روغن یاسمین در کاهش درد زایمان. مجله زنان مامایی و نازایی ایران. صفحات ۴۰ الی ۴۷.
  10. محمدی ری شهری، محمد. ۱۳۸۵. دانشنامه احادیث پزشکی. انتشارات موسه علمی، فرهنگی دارالحدیث. قم. صفحه ۹۹.
  11. مرداسی، فریده. تدین، میترا. نجار، شهناز. حقیقی زاده، محمد حسین. ۱۳۹۲. بررسی تاثیر ماساژ بر اختلال خواب مادران در دوره پس از زایمان. مجله زنان مامایی و نازایی ایران. صفحات ۱۹ الی ۲۸. SID.
  12. نجفی، علی. تک فلاح، لیلا. (۱۳۷۹). بررسی تاثیر ماساژ درمانی در درمان ناباروری زنان مبتلا به صرع. پانزدهمین کنگره بین المللی صرع ایران.

 نویسنده: عطیه حدادنژاد و منیژه فرشباف

                                                                                                  مقالات دیگر در این حوزه

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *