بیماریهای زنان و زایمان

پاکسازی رحم پیش از بارداری

به نام خدا

 

پاکسازی رحم پیش از بارداری

بانوی محترم اگه قصد باردار شدن داری خوبه که از خودت یک مراقبت خاص داشته باشی و از این مطالب جالبی که در رابطه با پاکسازی رحم پیش از بارداری برات نوشتم کمک بگیری؛ برای دیدن مطالب جالب با مجله طبیب همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

شکل رحم و وظایف رحم؛ چرا سلامت رحم مهم است؟ پاکسازی رحم پیش از بارداری چگونه انجام می‌شود؟ چه کار‌هایی قبل از بارداری ضروری است؟ چه چیز‌هایی سلامت رحم را به خطر میاندازد؟ نکات مفید و کاربردی در پاکسازی رحم را در این مقاله بخوانید.

فهرست مطالب

۱. شکل رحم؛
۲. وظایف مهم رحم؛
۳. نظر حکما راجع به رحم؛
۴. تهدید‌کننده‌های رحم؛
۵. نکات مهم در پاکسازی رحم قبل از بارداری؛
۶. پاکسازی‌کننده‌های طبیعی رحم؛
۷. پاکسازی رحم ازعفونت؛
۸. نتیجه‌گیری.

مقدمه

شاید پاکسازی به نظرشما کمی عجیب برسد؛ اما اعضای بدن هم مثل یک خانه کثیف می‌شوند و نیاز به تمیز کردن دارند؛ در اعضای بدن انسان نیز با مصرف غذا‌های مختلف، متنوع و سبک زندگی متغیر فضولات زیادی ایجاد می‌شود که نیاز است این فضولات پاکسازی شوند تا شادابی و سرحالی همیشه مهمان وجود نازنینتان باشد. در این مقاله به پاکسازی رحم پیش از بارداری در طب سنتی خواهیم پرداخت از آنجایی که رحم جایگاه موجودی لطیف و پاک می‌باشد، می‌بایست برای سلامت و صحت کامل این موجود دقت فراوان نمود که مهم‌ترین گام برای این موضوع پاکیزه بودن این عضو از هر مشکل و مسأله‌ای است.

شکل رحم

شکل رحم در تشریح این گونه است: گردن یا واژن، دهانه یا سرویکس، بدنه (محل رشد جنین) و دولوله (فالوپ) که در طرفین بدنه است و به تخمدان متصل می‌شود. در هردوره قاعدگی در فرایند تخمک‌سازی تخمدان‌ها، یکی از تخمک‌ها در مسیر لوله‌ها می‌آید و در رحم قرار می‌گیرد؛ بعد از ضخیم شدن جدار داخلی رحم در صورت وجود اسپرم، لانه گزینی و بارور شدن تخمک اتفاق می‌افتد و عادت ماهانه قطع شده و جنین شروع به رشد می‌کند؛ اگر اسپرمی نباشد تخمک بعد از یک روز از بین رفته و دیواره رحم ریزش می‌کند و خونریزی قاعدگی اتفاق می‌افتد.

وظایف مهم رحم

• آبستنی و حمل جنین؛
• تصفیه خون از فضولات؛
• تغذیه جنین در بارداری.
از وظایف مهم رحم از منظر طب سنتی است.

نظر حکما راجع به رحم

نظرحکما راجع به رحم این است که جایگاه ویژه‌ای داشته و حفظ سلامت آن بسیار ضروری است.
ابن سینا معتقد است رحم علاوه بر اینکه می‌تواند مثل سایر اعضاء و اندام‌ها مبتلا به بیماری شود، بلکه خانواده و جامعه را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ پس پاکسازی رحم پیش از بارداری بسیار مهم است.
رحم را در طب سنتی عضو شریف می‌دانند و از آن به عنوان قلب دوم یاد می‌کنند؛ زیرا:
• خونی که به صورت شریانی از رحم عبور می‌کند و دوباره بر چرخه خون باز می‌گردد تمام خصوصیات صحت و بیماری رحم را با خود حمل می‌کند.
• رحم با مغز، کبد، قلب، کلیه‌ها، معده و اعضای مجاورش مانند روده‌ها ارتباط مستقیمی دارد که می‌تواند آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و از آن‌ها تأثیر بپذیرد.

تهدید‌کننده‌های مهم رحم

از جمله تهدید‌کننده‌های مهم رحم:
 یبوست؛ خطر ابتلا به تخمدان پلی کیستیک(pco) و خطر ابتلا به پره اکلامپسی را بیشتر می‌کند.
 بیماری‌های مکرر رحمی؛ منجر به ضعف کبد می‌شود.
 سؤ مزاج رحم؛ به سرعت به اندام‌های دیگر نیز منتقل می‌شود.

نکات مهم در پاکسازی رحم پیش از بارداری

از جمله نکات مهم در پاکسازی رحم پیش از بارداری در طب سنتی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
 اصلاح مزاج و سبک زندگی
ازجمله موارد اصلاح مزاج و سبک زندگی و اصول شش‌گانه حفظ سلامت به این موارد می‌توان اشاره کرد.
• دوری از آلودگی‌های آب و هوایی و غذایی؛
• تغذیه با کیفیت و متناسب با مزاج و رعایت آداب خوردن و آشامیدن:
از مصرف فست فود‌ها و تنقلات کم ارزش، مصرف چند نوع غذا در یک وعده یا مصرف غذا‌های مانده، پرخوری، برهم خوری و درهم خوری، گرسنه ماندن طولانی، خوردن و آشامیدن غذا‌های داغ یا بسیار سرد پرهیز شود و مصرف خوراکی‌های مفید و مقوی رحم چون انجیر، بادام، سبزی و میوه تازه، انگور، مویز، نخود در رژیم غذایی گنجانده شود.
• داشتن خواب شبانه به موقع و سحرخیزی و پرهیز از خواب روز؛
• داشتن برنامه ورزش منظم مناسب و متناسب؛
• دوری از آلودگی‌های فکری، رفتاری، دیداری، شنیداری، چشایی، بویایی، لمسی و ذهنی؛
• داشتن حال روحی خوب؛ دوری از استرس و اضطراب و هیجانات شدید (ترس، غم و اندوه و شادی شدید ممنوع)
• پاکسازی بدن از مواد زائد با روش‌های مناسب فرد زیر نظر متخصص طب سنتی.

 ضرورت سلامت رحم:
برای پاکسازی رحم پیش از بارداری بایستی رحم از پولیپ، آندومتریوز، فیبروم، ورم، زخم و تومور پاک باشد.
 پاکسازی رحم از عفونت و آلودگی:
پاکسازی رحم پیش از بارداری از عفونت، ضروری است؛ عفونت یک بیماری خطرناک نیست اما بی‌توجهی به آن می‌تواند جبران ناپذیر باشد.
 انجام آزمایشات قبل از بارداری:
اطمینان ازعدم کم خونی و دیابت و هپاتیت B، نوع گروه خونی، تست تیروئید، تست سرخجه
 عدم وجود بیماری‌های ژنتیکی و مقاربتی؛
 تزریق واکسن‌های لازم؛
 پرهیز از مصرف سیگار، قلیان، مشروبات الکلی و مواد افیونی؛
 مباشرت زناشویی متناسب با مزاج؛
 ماساژ ناف و زیر شکم با روغن‌های متناسب با مزاج.
(موجب بهبود جریان گردش خون، بهبود ترشح هورمون‌ها، تقویت عضلات ناحیه، اصلاح مزاج رحم می‌شود).

پاکسازی‌کننده‌های طبیعی رحم

علاوه بر اصلاح سبک زندگی، برای پاکسازی رحم پیش از بارداری در طب سنتی، می‌توان از پاکسازی‌کننده‌های طبیعی رحم در ایام پاکی رحم از خون قاعدگی استفاده کرد؛ از جمله:
• بابونه، بسباسه، تخم بلسان، زردک، مریم نخودی وحشی، تخم زردک دشتی، میخک، یاسمن، تاک صحرایی، زنیان، ریشه نرگس، ماش دارو، ریشه گل همیشه بهار و جوشانده نخود (به صورت موضعی، به صورت نشستن در آب عصاره آن‌ها یا شیاف نمودن پودر یا عصاره این گیاهان)
• از پخته نخود، دم کرده گیاه دم اسب، ریشه نرگس، گاودانه و شیره انجیر، خرما برای پاکسازی رحم پیش از بارداری می‌توان استفاده کرد.

پاکسازی رحم از عفونت

پاکسازی رحم از عفونت و رفع سؤ مزاج رحم و معتدل شدن آن گامی مهم در پاکسازی رحم پیش از بارداری است.
اغلب عفونت‌ها مربوط به رحم‌های مبتلا به سؤ مزاج مرطوب است به راهکار‌هایی مفید و کاربردی برای رفع آن در مقالات دیگر خواهیم پرداخت.

نتیجه‌گیری

رحم عضو شریفی است که سلامتی آن تضمین‌کننده سلامت روحی و روانی یک خانم است؛ سلامت‌ایشان استحکام بنیاد خانواده و شادی و نشاط در خانه و وجود تک تک اعضای خانواده را موجب می‌شود؛ پس بانو جان با به کار بستن نکاتی که در این مقاله جهت پاکسازی رحم پیش از بارداری گفته شد؛ اعم از توجه به سبک تغذیه، زمان خواب و بیداری، حال روحی، ورزش و اصلاح عادات، با برنامه‌ریزی خوب شما در خانواده، سلامتی و آرامش خودتان تضمین خواهد شد و بارداری خوبی را تجربه خواهید کرد.
خواننده عزیز‌امیدواریم نکات گفته شده در این مقاله برای شما مفید و کاربردی باشد؛ اگر در مورد پاکسازی رحم پیش از بارداری تجربه‌ای دارید با ما به اشتراک بگذارید.
منابع
اصفهانی، محمد مهدی. (۱۳۸۸). آیین تندرستی. تهران: تندیس. (ج ۱، چاپ: نهم. ۴۸۸_۴۵۰).
بنیاد پژوهش‌های قرآنی جوزه و دانشگاه. (۱۳۸۵). مجموعه مقالات قرآن و طب. مشهد: مؤسسه انتشاراتی بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه_دانشگاه شاهد. (ج ۳، چاپ: اول. ب۲. ۲۹۸ صفحه).
حکیم مؤمن، سید محمد ابن محمد زمان. (۱۳۹۰). تحفه المؤمنین. محقق و مصحح: مؤسسه احیای طب طبیعی. قم: نور وحی. (ج ۲، چاپ: اول، صفحه ۴۹۴).
ناظم جهان، محمد اعظم. (۱۳۸۷). اکسیر اعظم. تهران: دانشگاه ایران، مؤسسه طب مطالعات طب اسلامی مکمل. (ج ۳، چاپ: اول. صفحه۷۵۵).
نورانی، مصطفی. (۱۳۸۴). دایره المعارف بزرگ طب اسلامی. قم: ارمغان یوسف. (ج ۵، چاپ: اول، صفحه ۲۸۱ و ج ۶، چاپ: اول، صفحه ۸۸، ۸۶ و ج ۷، چاپ: اول، صفحه ۲۲۱، ۲۲۰، ۲۱۹، ۲۱۵ و ج ۱۲، چاپ: اول، صفحه ۲۴۷).
یوسفی، علی. (۱۴۰۲). دوره پیشرفته. مبحث بیماری‌های زنان. تهران. گروه آموزشی طب سنتی. ‌اندیشکده سبک زندگی صدای حکیم.

منبع

https://www.sedayehakim.com

نویسنده: هدیه اصفهانی

ث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *